De meeste aluminium voorwerpen aan boord van uw jacht zijn van gewalst aluminium.
Bij gewalst aluminum is het meestal geen probleem om te lassen, hierbij wordt wel de anodelaag aangetast.
Masten worden vaak geëxtrudeerd.
Bij gietaluminium is het wat lastiger dit is namelijk poreus en niet altijd te lassen.
Veel motoronderdelen zijn tegenwoordig van gietaluminium, vooral buitenboordmotoren.
De lasbaarheid van gietaluminium hangt vooral af van de totale dikte en de hoeveelheid luchtbellen in het materiaal.
Dit Motoronderdeel is een onderkarter van een British Seagull buitenboordmotor, welke ongelukkig viel op het stuurhendel.
Het lassen aan een buitenboordmotor
De juiste boogspanning instellen is erg belangrijk bij aluminiumlassen.
Dit onderdeel is gelast gelast met een AC Tig-lasapparaat (AC staan voor wisselspanning).
Bij dit apparaat is de vlamboog waarmee men het materiaal smelt erg nauwkeurig in te stellen.
Er wordt een beschermgas gebruikt om te zorgen dat het materiaal niet verbrand.
Na het afgebroken stuk schuin af te slijpen en te positioneren is het gehecht met drie druppellassen.
Daarna heb ik het materiaal nog eens grondig geschuurd om zo min mogelijk oxide (roest) in de las te krijgen.
Het aflassen ging vrij gemakkelijk.
Daarna is het pakking-vlak gevlakt om weer een naadloze afsluiting te krijgen.