In een dieseltank kan bacterie groei ontstaan door waterresidu.
De bacterie vormt slugde.
Een geleiachtige substantie die filters doet verstoppen, waardoor de motor onvoldoende brandstof krijg en stopt.
Eerste sample Heldere brandstof met water.
Tweede sample aangetaste troebele brandstof met sludge.
Een ander probleem met diesel is, dat moderne diesel een 10 tot 15% biodiesel mag bevatten.
Hierdoor veroudert diesel sneller en “bederft”.
Als u veel zeilt en weinig op de motor vaart kan het zijn dat uw tank oude diesel bevat, vooral als u een grootte tank hebt.
Een tank leegvaren is een optie voor dit probleem, echter heeft als nadeel dat er verhoogde kans is op water in de brandstof.
Als u brandstof verbruikt wordt de ruimte boven de brandstof in de tank vervangen door lucht met waterdamp (afhankelijk van de luchtvochtigheid).
De waterdamp condenseert op de tankwand en vormt druppels die zich verzamelen onder in de tank.
‘Dit probleem is kleiner bij kunststof tanks’.
Als men niet regelmatig aftapt, kan de brandstofpomp water aanzuigen waardoor de motor stopt en zelfs kan beschadigen.