Schroefassen zorgen ervoor dat de energie van de motor overgebracht wordt in stuw kracht van de schroef.
Door de spoed van de schroef die door het water snijdt ontstaan er een zijdelingse kracht en een axiale kracht.
Axiale krachten worden opgevangen door het druklager in de keerkoppeling en de motorsteunen. De zijdelingse krachten worden opgevangen door water gesmeerde lagers.
Door deze zijdelingse krachten slijt het lager na verloop van tijd, waardoor speling ontstaat.
Ook kan door veel speling de as onnodig slijten.
Speling kan eenvoudig bepaald worden door de schroef vast te pakken als de boot op het droge is en heen en weer te bewegen.
Kunt u de as meer dan een halve mm heen en weer bewegen, dan kunt u het beste een nieuw lager steken.
Let daarbij op slijtage van de as, een nieuw lager met een versleten as kan binnen de kortste keren weer kapot gaan.
Een slijtage op een as kan in sommige gevallen “gezoet” worden.
De as wordt in een draaibank glad gemaakt, dit kan alleen als de slijtage niet dieper is dan enkele tienden van mm.
Als de speling heel erg is kan dit resulteren in het doorslijten van de schroefas-koker.
Ook de afdichting van de as kan gaan lekken.
Er zijn veel verschillende methoden om een as naar buiten te brengen.
Meest voorkomend zijn de polyester-, en de bronzen of messing schroefas koker,
Op oudere stalen jachten werd ook wel staal gebruikt met vet gesmeerde lagers, dit mag niet meer.